جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: حمایت از تولید ملی تکلیفی است که براساس سیاست‌های بالادستی به مجلس و دولت ابلاغ و بر این اساس کارگروه ویژه حمایت از تولید در مجلس تشکیل شد. با حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

حمیدرضا فولادگر
  • حساب ويژه حمايت از توليد در چه مرحله‌اي است؟

شكل‌گيري اين حساب به‌عنوان يكي از مواد الحاقي به لايحه رفع موانع توليد داخلي آورده شده و كليات آن مورد موافقت دولت و بانك مركزي قرار گرفته است. اصل تشكيل اين حساب و كليات آن مبني بر منظور از شكل‌گيري و منابع آن در ماده الحاقي آورده شده است اما جزئيات اجرايي شكل‌گيري اين حساب بر عهده بانك مركزي گذاشته شده تا ظرف مدت 3‌ماه اين جزئيات را ارائه كند.

  • واريزي منابع اين حساب از چه محلي صورت مي‌گيرد؟

واريزي و تأمين منابع اين حساب از محل فروش و صادرات توليد‌كنندگان صورت مي‌گيرد و از محل ميزان اعتبار توليد‌كنندگان در حساب ويژه خط اعتباري اختياري و برحسب درخواست واحدهاي توليدي ايجاد مي‌شود كه هيچ ربطي به ساير حساب‌هاي توليد‌كنندگان ندارد. براساس اعتبار اين حساب واحدهاي توليدي مي‌توانند تسهيلاتي را براي تأمين نقدينگي مورد نياز خود از بانك‌هاي‌عامل دريافت كنند. همچنين توليد‌كنندگان مي‌توانند با استفاده از اين خط اعتباري بدهي‌هاي مالياتي، بيمه، قبوض آب، برق و گاز يا خريد از ساير شركت‌ها و... را پرداخت كرده و بنابر ميزان اعتبار تسهيلات مورد نياز را نيز دريافت كنند.

  • توليد‌كنندگان چه درصدي از ميزان اعتبار حساب ويژه خود را تسهيلات مي‌گيرند؟

اعلام كرده‌ايم كه اعتبار توليد‌كنندگان در اين حساب بايد به ميزان 60درصد فروش و صادرات سال قبل آنها باشد تا بتوانند بر مبناي اين خط اعتباري تسهيلات دريافت كنند.

  • آيا منابع دولتي براي پرداخت تسهيلات در اين حساب نيز پيش‌بيني شده است؟

براي اينكه اين حساب براي دولت بار مالي ايجاد نكند، منابع دولتي را پيش‌بيني نكرده‌ايم. اين حساب به‌معناي كمك دولت به توليد‌كنندگان نبوده بلكه راه‌حلي براي تأمين نقدينگي بنگاه‌هاست. گرچه به نوعي بانك‌ها با پرداخت تسهيلات بر مبناي خط اعتباري و با بخشي از منابع بانك‌هاي عامل در اين امر مشاركت دارند كه جزئيات آن در دستورالعملي كه تا 3‌ماه آينده توسط بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي ارائه مي‌شود مشخص خواهد شد. به‌نظر مي‌رسد اين طرح حداكثر تا 3هفته آينده در مجلس مطرح شود.

کد خبر 277808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha